קריאה נעימה

פסק דין עיריית נתניה נ' דוד בירגר – מבחן עובד מעסיק

תוכן עניינים

לייעוץ והכוונה השאירו פרטים ונחזור אליכם

דב"ע לא/ 3-27 עיריית נתניה – דוד בירגר – דוד בירגר עבד בעיריית נתניה והיה גובה מיסים מתושבי חוץ, הוא הוגדר כעצמאי וצוין כי הוא לא עובד העירייה והוא לא רוכש זכויות של עובד וכו׳ כשכל פעם מחדש הצהיר כך. הוא עבד במתכונת הזו במשך 14 שנה. כגובה חוץ, הוא הגיע לעירייה מתי שהוא רצה, לא היה פיקוח על שעותיו וכשהוא הגיע היה לו משרד והוא ישב ליד גובה מיסי הפנים והם כן היו עובדי העירייה. בנוסף, ילדיו קיבלו מתנות בחגים וכו׳ והוא היה מסור לעבודה זו ועבד רק שם. עם סיום העסקתו, הוא הלך לבית הדין לעבודה ואמר כי הוא עובד מן השורה. אכן בית הדין לעבודה הכיר בו כעובד כי ביצעו בו את המבחנים והוא נמצא בעל עבודה זהה לאלה שפועלים לצדו.

מבחני עובד – מעסיק

מבחן הכפיפות האישית/מבחן המרות והפיקוח
מבחן זה קובע כי נדרשים יחסי כפיפות בין הצדדים המתקשרים. במבחן זה בודקים את היקף שליטתו של המעסיק על העובד. לא די בכך שהמעסיק מורה לעובד מה לעשות, אלא גם כיצד לעשות את העבודה הנדרשת

מבחן ההשתלבות
המבחן בנוי משני פנים: חיובי שקובע את התנאים לקיומם של יחסי עובד-מעסיק והשני שלילי שבוחן כי אותם תנאים לא התקיימו במסגרתו של ׳עסק עצמאי׳ של העובד. כלומר, ברגע שיש פן חיובי בודקים את הפן השלילי אם אותו אדם אינו בעל עסק משלו שרק נותן מיקור חוץ.

מבחן הקשר האישי
מבחן שבוחן אם אדם מבצע באופן אישי את העבודה או האם אתה יכול לשלוח אדם אחר במקומך. למשל אם דוד היה שולח מישהו אחר שיעשה עבורו את הגבייה, אזי כנראה הוא לא היה מוכר כעובד, אך אם זה היה מוכרח להיות הוא אז יכול להיות שהוא כן עובד, זה מאוד חלקי וקטן ובעיקר עניין השלילה קובע.

המבחן המעורב ומבחני העזר – החדש ביותר
מבחן זה בוחן את השתלבותו של העובד במפעלו של המעסיק. בנוסף, נעזרים בתי הדין במבחני משנה נוספים כמו: שאלת קיומו של הקשר האישי בין הצדדים, מבחן הפיקוח, הכוח לשכור ולפטר עובדים, מקום ביצוע העבודה, מי מספק את כלי העבודה, הסכמת הצדדים לגבי אופן ההעסקה, צורת תשלום השכר, אופן ניכוי המס ותשלום לביטוח לאומי.

מבחן התכלית
מבחן זה בודק ומנתח את החוק אשר מכוחו מתבקש הסעד על ידי העובד ולבחון האם בהתאם לפרשנות תכלית החוק הנבדק יחול. לדוגמה: בג״ץ גאיה קורן – נבדק חוק עבודת נשים ביחס לגאיה קורן והיא תאמה את תכלית החוק ולכן ידיעות אחרונות נדרשו להעסיק אותה מחדש.

לשיתוף הכתבה:

מדד לסיום הכתבה:

לעוד כתבות מעניינות

רכישת דירה יד שנייה: המדריך המלא לעסקה בטוחה ומוצלחת

רכישת דירה יד שנייה היא צעד משמעותי וחשוב בחייו של כל אדם. עם זאת, תהליך רכישת דירה יד שנייה יכול להיות מורכב ומסובך, וטומן בחובו סיכונים רבים. מאמר זה נועד לספק לכם את כל המידע החיוני שאתם צריכים לדעת לפני רכישת דירה יד שנייה, תוך הדגשת הסכנות העיקריות הכרוכות בעסקה זו והדרכים להימנע מהן.

קרא עוד »

מסיקה נגד דולנס

תושב ישראל שבמוחו התגלה גידול סרטני (להלן: "מסיקה"), בחר במנתח מומחה תושב סלובניה (להלן: "דולנס") שינתח אותו להוצאת הגידול. ההסכם בין מסיקה לדולנס נחתם בישראל

קרא עוד »